افسانه صفارپور؛ محمد قمری؛ سیمین حسینیان
چکیده
مقدمه: خودآسیبرسانی مکانیسمی که نوجوانان برای محافظت از خود شکنندهشان در مقابل فشارهای این دوره از آن استفاده میکنند و اغلب موجب آسیب جدی جسمی و روانی به خود میشوند. برای جلوگیری یا کاهش این رفتارها در نوجوانان، لازم است ابتدا اطلاعات مناسب در مورد این ساختار بدست آورده و عوامل مؤثر بر آنها را شناسایی نمود. روش: براین اساس پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: خودآسیبرسانی مکانیسمی که نوجوانان برای محافظت از خود شکنندهشان در مقابل فشارهای این دوره از آن استفاده میکنند و اغلب موجب آسیب جدی جسمی و روانی به خود میشوند. برای جلوگیری یا کاهش این رفتارها در نوجوانان، لازم است ابتدا اطلاعات مناسب در مورد این ساختار بدست آورده و عوامل مؤثر بر آنها را شناسایی نمود. روش: براین اساس پژوهش حاضر با هدف مدلیابی روابط ساختاری شناخت اجتماعی و سبکهای هویت با رفتارهای خودآسیبرسان با میانجیگری شفقت به خود در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی نوجوانان 16-14 سال که در سال تحصیلی 1400-99 در مدارس دولتی شهر کرج مشغول به تحصیل بودند، که 247 نفر به صورت اینترنتی و از طریق شبکههای مجازی به صورت در دسترس با استفاده از پرسشنامههای سبکهای هویت (برزونسکی، 1989) شناخت اجتماعی (نجاتی، و همکاران، 1397) رفتار خودآسیبرسان (کلونسکی و گلن، 2009) شفقت به خود (نف، 2003)، مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتهها و نتیجهگیری: یافتههای بدست آمده از ارزیابی مدل پیشنهادی به روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS23 و Smart PLS3 نشان داد اثر مستقیم و منفی سبکهای هویت (01/0>P)، و شفقت به خود (05/0>P) بر رفتارهای خود آسیبرسان معنادار است. اثرمستقیم و منفی شناخت اجتماعی بر رفتارهای خود آسیبرسان معنادار است (05/0>P)، اما اثرغیرمستقیم شناخت اجتماعی بر رفتارهای خودآسیبرسان معنادار نیست
مهسا بابامحمدی؛ پرویز صباحی؛ محمود نجفی
چکیده
مقدمه: مفهوم خود بهعنوان یکی از مفاهیم مهم مورد توجه روانشناسان بوده. مفهوم خود احتمالی یکی از ابعاد دانش خود است که نقش مهمی در مورد تفکر و تصمیمگیری افراد راجع به آیندهشان دارد. از این رو به نظر میرسد با متغیرهایی هم چون کمالگرایی، شفقت به خود و مقابله پیشگستر در ارتباط باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه کمالگرایی، شفقت به ...
بیشتر
مقدمه: مفهوم خود بهعنوان یکی از مفاهیم مهم مورد توجه روانشناسان بوده. مفهوم خود احتمالی یکی از ابعاد دانش خود است که نقش مهمی در مورد تفکر و تصمیمگیری افراد راجع به آیندهشان دارد. از این رو به نظر میرسد با متغیرهایی هم چون کمالگرایی، شفقت به خود و مقابله پیشگستر در ارتباط باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه کمالگرایی، شفقت به خود و مقابله پیشگستر در بین دانشجویان با خودهای احتمالی مثبت و منفی اجرا شد. روش: نمونه پژوهش شامل 300 نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود بودند که به صورت در دسترس انتخاب و به پرسشنامههای خودهای احتمالی، شفقت به خود، مقابله پیشگستر و کمالگرایی چندبعدی پاسخ دادند. از این تعداد با توجه به ملاکهای ورود و خروج دو گروه 40 نفره دارای خودهای احتمالی مثبت و منفی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین این دو گروه به لحاظ کمالگرایی در زیر مؤلفه کمالگرایی جامعه مدار و در متغیر شفقت به خود زیرمولفههای مهربانی با خود، قضاوت در مورد خود و فزونخواهی تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین بین دو گروه به لحاظ مقابله پیشگستر نیز تفاوت معنادار وجود داشت. نتیجهگیری: در مجموع نتایج پژوهش حاضر نشان داد که متغیرهای شفقت به خود، کمالگرایی و مقابله پیشگستر نقش مهمی در خودهای احتمالی افراد دارند.