ـ استیپک، د.جی. (1390). «انگیزش برای یادگیری». ترجمه رمضان حسنزاده و نرجس عموئی. مشهد: دنیای پژوهش.
ـ اسلاوین، ر.ایی. (1389). «روانشناسی تربیتی». ویراست هشتم. ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: روان.
ـ اصلانی، ج.؛ علیزاده، ح.؛ ابراهیمی قوامآبادی، ص. و فرخی، ن.ع. (1390). «اثر بخشی برنامه تلفیقی روانی ـ آموزشی بر سبک تبیین بدبینانه دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری». مجله ناتوانیهای یادگیری، 2 (6):1ـ21.
ـ ایمان،م.ت.؛ مرادی،گ.م. و جلائیان،و. (1389). «بررسی ارتباط بین مسئولیت اجتماعی جوانان و احساس امنیت اجتماعی در مورد مطالعه شهر مشهد». فصلنـامه مطالعـات امنیت اجتمـاعی. مطالعات امنیت اجتماعی، 24، 117ـ139.
ـ بهرامی، ف.؛ ملکیان، ح.؛ و عابدی، م.ر. (1383). «بررسی و مقایسه راهکارهای افزایش مسئولیتپذیری در بین دانشآموزان دوره راهنمایی شهر اصفهان». آموزه،17، 64-72.
ـ پاشا، غ.ر. و گودرزیان، م. (1388). «رابطه سبکهای هویت و رشد اخلاقی با مسئولیتپذیری در دانشجویان». یافتههای نو در روانشناسی، 2(8):87ـ99.
ـ پینتریچ، پ.آ. و شانک، د.ا. (1386). «انگیرش در تعلیم و تربیت». ترجمه مهرناز شهرآرای. تهران: علوم.
ـ جعفریروشن، م. و اعتماد،م. (1389). «رابطه سبک اسناد و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان». تحقیقات روانشناختی، 2(6)،1ـ12.
ـ حسنزاده، ر. (1388). «انگیزش و هیجان». تهران: ارسباران.
ـ حسینینسب، س.د.؛ ساکنآذری، ر. و تاجالدینی، پ. (1382). «بررسی شیوههای اسناد علی و راهبردهای یادگیری دانشجویان و رابطه آن با هوش، خلاقیت، جنسیت و رشته تحصیلی». فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی،1(9): 43ـ71.
ـ خجستهمهر، ر.؛ عباسپور، ذ.ا.؛ کرایی، ا.؛ کوچکی، ر. (1391). «تأثیر برنامه موفقیت تحصیلی بر عملکرد و خودپنداره تحصیلی، نگرش نسبت به مدرسه، یادگیری شیوه موفقیت در مدرسه و سازگاری اجتماعی دانشآموزان». مجله روانشناسی مدرسه، 1(1): 27ـ45.
ـ رایس، ف. (1390). «رشد انسان». ترجمه مهشید فروغان. تهران:ارجمند.
ـ سعادتیشامیر، ا.؛ فرزاد،
و.ا. و شهرآرای، م. (1386). «بررسی ارتباط بین سبکهای هویت
روانسنجی (اطلاعاتی، هنجاری، سردرگمی/ اجتنابی) با سلامت عمومی و مسئولیتپذیری در دانشجویان دانشگاههای تهران». پژوهشنامه تربیتی؛ نشریات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، 10،91ـ127.
ـ شریفی، ح.پ. (1385). «روانشناسی هوش و سنجش آن». تهران: پیام نور.
ـ شهنی، م.؛ جلیلزاده، ن. و مکتبی، غ.ح. (1389). «رابطه سبکهای اسنادی با افسردگی و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان اهواز». مطالعات روانشناسی تربیتی. 7(12):47ـ74.
ـ کدیور، پ. (1390). «روانشناسی یادگیری». تهران: سمت.
ـ کردلو، م. (1389). «پرسشنامه سنجش میزان مسئولیتپذیری دانشآموزان». تهران: آزمون یار پویا.
ـ کردلو، م. (1387). «بررسی عوامل مؤثر بر مسئولیتپذیری نوجوانان دبیرستانی». فصلنامه رشد آموزش مشاوره مدرسه، 4(1): 4ـ11.
ـ کرمی، ا. (1381). «تدوین ابزار سنجش راهبردهای یادگیری و مطالعه و تعیین رابطه این راهبردها با پیشرفت تحصیلی». رساله دکتری، تهران: دانشگاه غلامه طباطبایی.
ـ کلمبز، ه. و بین، ر. (1385). «آموزش مسئولیت به کودکان». ترجمه پروین علیپور. تهران: آستان قدس رضوی.
ـ کیمیایی، س.ع. و غریب، س. (1388). «رابطه بین راهبردهای یادگیری و سبکهای اسناد در دانشآموزان». مجله علوم رفتاری،3 (2): 99ـ104.
ـ میکائیلیمنیع، ف. (1388). «مقایسه مسئولیتپذیری، روحیه همکاری، سلامت عمومی، رضایت از زندگی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مدارس شبانهروزی و روزانه استان آذربایجان غربی». فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 34، 62ـ88.
- Bastable, S.B. (2002). Nurse as educator, principles of teaching and learning for nursing practice. (2nded). Boston: Jones and Bartlett Publishers.
- Barry, R.A.; Lakey, B .and Orehek, E. (2007). “Links among attachment dimensions, affect, the self, and perceived support for broadly generalized attachment styles and specific bonds”. Personality and Social Psychology Bulletin, 33, 340-3
- Chowdhury, M.S. and Amin, M.N. (2006). “Personality and Student academic achievement: Interactive effects of conscientiousness and agreeableness on students' performance in principles of Economics”. Social Behavior and Personality, 28,433-449.
- De Eadra, A.N. (2005). Teacher’, Parents’, and Students’ perception of effectiveness school characteristics of two Texas urban exemplary open-enrolment charter schools. A Dissertation Submitted to the Office of Graduate Studies of Texas A&M University.
- Delargy, C.B. (1991). The relationship among age, gender and learning style as measured by Kolb's learning style inventory. University of Georgia.
- Furnham, A.; Jackson, C.J. and Miller (1999). “Learning style and work performance”. Personality Individual Differences, 27(6):13-22.
- Feral, J.; Valcke, M. and schuyten, G. (2009). “Student model of learning and their impact on study strategies”. Journal of Society for Research in Higher Education. 34(2): 185-202.
- Gama, C. (2000). “The role of Meta cognition in inter active learning environments”. International conference on inter light tutoring systems young researchers track proceeding, 25-28.
- Galvin, K.M. & Cooper, P.J. (Eds). (2006). making connection: Readings in relational communication. LosAngeles: Roxbury.
- Goldsmid, S. and Howie, P. (2013). “Mediating and moderating role of attributional style in the association between victimization and wellbeing”. Emotional and Behavioral Difficulties, 18(4): 423-434.
- Hawton, K.; Salkovskis, P.; Kirk, J. and Clark, D. (1989). "Cognitive behavior therapy for psychiatric problems, a practical guide. Oxford medical publications. Data-base: Psyc INFO. NewYork Y, US: Oxford university press.
- Hetherington, E.M. et al. (1999). “Parental religiosity,Parenting Style and Adolescent Social Responsibility”. Journal of abnormal and Social Psychology.47, 73-80.
- Ilgen, M.A. and Hutchinson, K.E. (2005). “A history of major depressive disorder and the response to stress”. Journal of Affective Disorders, 86 (2&3): 143-50.
- Kneebone, I.I. and Dunmore, E. (2004). “Attributional style and symptoms of depression in persons with multiple sclerosis” .Int J Behav Med, 11,110-115.
- Ledrich, J. and Gana, K. (2013). “Relationship between attributional style, perceived control, self-esteem, and depressive mood in a nonclinical sample: A structural equation-modelling approach”. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice Article first published online: 17 MAY 2012. 86: 4. 413–430.DOI: 10.1111/j.2044-8341.2012.02067.x
- McLellan, E. and Soden, R. (2006). “Facilitating self-regulation in higher education through self-report”. Learning Environment Research.9 (1): 95-110.
- Nicholls, J.G. (1985). “Achievement motivation: conceptions of ability, subjective experience, task choice, and performance”. Psychology review, 91(3), 328-346.
- Ortiz, S. (2007).
Influence of feminist orientation and family connectedness on Latino adolescent students career aspirations. University of Oregon. Available in print:
www.proquest.umi.com.
- Pentelichuk, M.W. (1989). A Study of the School Attitudes of Grades 4-6 Indian Students in the Schools Northwestern Saskatchewan. A thesis submitted to The Faculty ofGraduate Studies and Research, University of Saskatchewan.
- Pintrich, P.R. and DeGroot, E.V. (1991). “Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance”. Journal of Educational psychology, 82(1): 33-40.
- Price, L. (2004). “Individual differences in learning. Cognitive control, cognitivestyle”. Educational Psychology, 24,608-621.
- Proudfoot, J.G.; Corr, P.J.; Guest, D.E. and et al. (2009). “Cognitive-behavioral training to change attributional style improves employee well-being, job satisfaction, productivity, and turnover”. Peers Indiv Differences. 46,147-153.
- Speicher, B. (1997). “Family patterns of moral judgment during adolescence and early adulthood”. Developmental Psychology, 30,627-632.
- Vrugt, A. & Oort, F. (2008) .self-Regulated learning Meta cognition and learn-related emotions.Eearll, European
association for research on learning and instruction.
- Vermunt, J.D. & Vermetten, Y. (2004). “Patterns in student learning: Relationships between learning strategies, conception of learning and learning orientations”. Educational Psychology Review; 16 (4): 359-84.
- Weiner, B. (1986). An attributional theory of motivation and emotion.New York: Springer-Verlag.
- Weiner, B. (1985). “An attributional theory of achievement motivation and emotion”. Psyche Rev; 92(4):548-573.
- Willis, K. (2004). “Personal choice / social responsibility”. Journal of sociology, 40 (2): 121-130.