با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

مقایسه نظریه ذهن در نوازندگان حرفه‌ای سازهای کوبه‌ای سنتی و نوازندگان حرفه‌ای سازهای زهی سنتی و همتایان عادی

حسن بافنده قراملکی؛ سارا شرقی لوان؛ رحیم یوسفی

دوره 9، شماره 18 ، آبان 1399، ، صفحه 183-192

https://doi.org/10.30473/sc.2021.50292.2470

چکیده
  مقدمه: موسیقی در تمام ابعاد وجودی انسان تأثیرگذار است و تحقیقات زیادی از تأثیر موسیقی بر جسم و روان دلالت دارند، نوازندگان نیز به‌عنوان خالقان موسیقی و قشری فرهیخته از جامعه می‌توانند بر آحاد مردم تأثیرگذار باشند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه‌ی نظریه ذهن نوازندگان حرفه‌ای سازهای کوبه‌ای سنتی و نوازندگان حرفه‌ای سازهای زهی سنتی و ...  بیشتر

تعیین رابطه بین مکانیسم‌های دفاعی و سبک‌های هویت با تب‌آوری در نوجوانان

علی پولادی ریشهری؛ سیدموسی گلستانه

دوره 10، شماره 20 ، بهمن 1400، ، صفحه 199-222

https://doi.org/10.30473/sc.2021.56612.2633

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر تعیین رابطه بین مکانیسم‌های دفاعی و سبک‌های هویت با تاب‌آوری در اوایل و اواخر نوجوانی است. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. بر همین اساس، از بین کلیه دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهرستان جم در سال تحصیلی جاری، تعداد 300 نفر (150 دختر و 150 پسر)، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و از آن‌ها خواسته ...  بیشتر

مقایسه ی اثر بخشی آموزش گروهی مدیریت خشم و توانمند سازی روانی اجتماعی بر پرخاشگری و خودکارآمدی اجتماعی

حبیبه خاتون قبادی؛ طیبه شریفی؛ احمد غضنفری؛ مریم چرامی

دوره 10، شماره 19 ، خرداد 1400، ، صفحه 211-237

https://doi.org/10.30473/sc.2021.59715.2698

چکیده
  مقدمه: پایین بودن خودکارآمدی و پرخاشگری در ﻫﻤﻪ فرهنگ‌ها دﯾﺪه می‌شود و از شایع‌ترین ﻣﺸﮑﻼت در دانش­آموزان ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻧﺎراﺣﺘﯽ و ﭘﺮﯾﺸﺎﻧﯽ دﯾﮕﺮان ﺷﺪه و ﺑﻬﺪاﺷﺖ رواﻧﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﻣﺨﺘﻞ می‌کنند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش گروهی مدیریت خشم و توانمندسازی روانی-اجتماعی بر پرخاشگری و خودکارآمدی ...  بیشتر

روانشناسی اجتماعی
رابطه بین فراشایستگی ادراک‌شده با خشنودی و خستگی شغلی با تعدیل‌گر معنادار بودن کار، تبادل رهبر-عضو و انسجام تیمی

پرنیا ابراهیمی لویه؛ عبدالزهرا نعامی؛ سید اسماعیل هاشمی

دوره 12، شماره 24 ، آذر 1402

https://doi.org/10.30473/sc.2024.71680.2991

چکیده
  هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه فراشایستگی ادراک‌شده با خشنودی شغلی و خستگی شغلی و همچنین تعیین نقش تعدیل‌گری معنادار بودن کار، تبادل رهبر عضو و انسجام تیمی در رابطه بین فراشایستگی ادراک‌شده با خشنودی شغلی و خستگی شغلی می‌باشد. این پژوهش از نظر هدف از نوع کاربردی می‌باشد و از جنبه شیوه گردآوری داده‌ها از توصیفی (پیمایشی) است. جامعه ...  بیشتر

مدل ساختاری روابط بین گرایش به جراحی زیبایی با طرحواره های ناسازگار اولیه و گرایش به مد با میانجی گری تنظیم شناختی هیجان در زنان متقاضی جراحی زیبایی شهر بوشهر

سرور خبازثابت؛ علی پولادی ریشهری؛ مولود کیخسروانی؛ محمد رضا بحرانی

دوره 11، شماره 21 ، خرداد 1401، ، صفحه 147-160

https://doi.org/10.30473/sc.2022.60813.2715

چکیده
  مقدمه: امروزه جراحی زیبایی به عنوان یکی از شایع ترین اعمال جراحی در سطح جهان مطرح بوده و عوامل مختلفی در این زمینه تاثیرگذار می‌باشند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی‌گری تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین طرحواره های ناسازگار اولیه و گرایش به مد با گرایش به جراحی زیبایی در زنان متقاضی جراحی زیبایی بود. روش: روش پژوهش حاضر همبستگی ...  بیشتر

مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی و بازی درمانی شناختی-رفتاری بر شناخت اجتماعی (سازگاری اجتماعی و پذیرش اجتماعی) کودکان بیش‌فعال

فرشته حسنی؛ احمد علی پور؛ مجید صفاری نیا؛ علی رضا آقایوسفی

دوره 10، شماره 19 ، خرداد 1400، ، صفحه 169-186

https://doi.org/10.30473/sc.2021.59362.2690

چکیده
  مقدمه: استیگما مجموعه ای از نگرشهای پیش داورانه و رفتارهای تبعیض آمیز می باشد که باعث می شود شخص حامل  برچسب خاص، از مقبولیت کامل اجتماعی محروم شود. این پژوهش با هدف بررسی استیگمای وابستگان در بستگان درجه یک و درجه دو افراد ناتوان صورت گرفته است. روش: طرح پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش، تمام بستگان درجه ...  بیشتر

نام‌شناسی از منظر زبان‌شناسی شناختی اجتماعی با تأکید بر بافت کاربردی

بهمن زندی؛ فاطمه یوسفی راد؛ سید محمود متشرعی

دوره 9، شماره 18 ، آبان 1399، ، صفحه 193-212

https://doi.org/10.30473/sc.2021.57925.2660

چکیده
  نام‌شناسی شاخه‌ای از زبان‌شناسی، یا از نظر کریستال(2008) شاخه‌ای از معناشناسی است. نام شناسی را از منظرهای متفاوتی مورد مطالعه قرار داده‌اند. این مقاله با معرفی رویکرد زبان‌شناسی شناختی اجتماعی، که خود ادامة منطقی رویکرد زبان‌شناسی شناختی و زبان‌شناسی اجتماعی است، به حوزة نام‌شناسی می‌پردازد. نام‌شناسی شـناختی اجتماعی را می‌تـوان ...  بیشتر

اثربخشی گروه درمانی شناختی متمرکز بر طرحواره بر تعدیل طرحواره های ناسازگار اولیه در دختران نوجوان از خانواده طلاق

سید مجتبی عقیلی؛ آرزو اصغری؛ صغری حق شناس؛ میترا نمازی

دوره 10، شماره 20 ، بهمن 1400، ، صفحه 223-235

https://doi.org/10.30473/sc.2021.58418.2673

چکیده
  مقدمه: مدل درمان متمرکز بر طرح‌واره یانگ تلفیقی ابتکاری از رفتاردرمانی شناختی با گشتالت و روابط موضوعی رویکردهای روان‌کاوی محسوب می‌شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثر آموزش گروه‌درمانی شناختی متمرکز بر طرح‌واره بر تعدیل طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه در دختران نوجوان از خانواده طلاق انجام پذیرفت. روش: پژوهش در چارچوب طرح نیمه ...  بیشتر

روانشناسی اجتماعی
خصوصیات روان سنجی مقیاس صمیمیت و فریبکاری آنلاین

اسماعیل صدری؛ بهمن زردی؛ سعید خاکدال

دوره 12، شماره 23 ، خرداد 1402، ، صفحه 115-124

https://doi.org/10.30473/sc.2024.70075.2945

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی خصوصیات روان سنجی مقیاس صمیمیت و فریبکاری آنلاین در دانشجویان بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی که در سال تحصیلی 1403-1402 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می‌داد. نمونه پژوهش متشکل از 331 نفر (41 پسر و 290 نفر دختر) بود که به روش در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس صمیمیت و فریبکاری ...  بیشتر

روانشناسی اجتماعی
بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه حضور اجتماعی

عاطفه حیرت؛ کامران شیوندی؛ نازنین محمدی

دوره 12، شماره 23 ، خرداد 1402، ، صفحه 125-136

https://doi.org/10.30473/sc.2024.69898.2942

چکیده
  پژوهش پیش رو با هدف بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه حضور اجتماعی دانشجویان به شیوه مجازی انجام‌شده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بوده است (16500). بر اساس فرمول کوکران نمونه برابر با ۳۶۷ نفر براساس روش تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه حضور اجتماعی ...  بیشتر

روانشناسی
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمالکاری تحصیلی، خودناتوان سازی و انعطاف‌پذیری شناختی در دانش آموزان معتاد به شبکه‌های اجتماعی

ریحانه شیخان؛ محدثه نوری

دوره 12، شماره 23 ، خرداد 1402، ، صفحه 137-147

https://doi.org/10.30473/sc.2024.70230.2949

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمالکاری تحصیلی، خودناتوان سازی و انعطاف‌پذیری شناختی در دانش آموزان معتاد به شبکه‌های اجتماعی بود. پژوهش حاضر، یک مطالعه نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر اراک در سال تحصیلی 1401-1402 ...  بیشتر

پرسشنامه همدلی تورنتو: ارزیابی مشخصه های روانسنجی در نمونه ای از دانشجویان ایران

الهه معماریان؛ داود معنوی پور؛ مجتبی صداقتی فرد

دوره 10، شماره 19 ، خرداد 1400، ، صفحه 177-194

https://doi.org/10.30473/sc.2021.58198.2664

چکیده
  مقدمه: پایین بودن خودکارآمدی و پرخاشگری در ﻫﻤﻪ فرهنگ‌ها دﯾﺪه می‌شود و از شایع‌ترین ﻣﺸﮑﻼت در دانش­آموزان ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻧﺎراﺣﺘﯽ و ﭘﺮﯾﺸﺎﻧﯽ دﯾﮕﺮان ﺷﺪه و ﺑﻬﺪاﺷﺖ رواﻧﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﻣﺨﺘﻞ می‌کنند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش گروهی مدیریت خشم و توانمندسازی روانی-اجتماعی بر پرخاشگری و خودکارآمدی ...  بیشتر

روانشناسی شناختی
فراتحلیل مداخلات روانشناختی آموزشی و درمانی بر انعطاف‌پذیری شناختی کودکان و نوجوانان ایرانی

فاطمه علی پور؛ ابولفضل فرید؛ رامین حبیبی کلیبر؛ غلامرضا گلمحمدنژاد

دوره 13، شماره 25 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2024.69492.2930

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف ترکیب پژوهش‌های انجام‌شده درزمینه تعیین اثربخشی مداخلات روانشناختی آموزشی و درمانی بر انعطاف‌پذیری شناختی کودکان و نوجوانان ایرانی با روش فراتحلیل انجام‌شده است. جامعه آماری فر‌اتحلیل حاضر پژوهش‌های در ‌دسترس در رابطه با اثربخشی مداخلات روانشناختی آموزشی و درمانی بر انعطاف‌پذیری کودکان و نوجوانان است که ...  بیشتر

روانشناسی
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر حساسیت اضطرابی و همجوشی شناختی در دانشجویان مبتلا به اختلال بدشکلی بدن

مجید برادران؛ فرزانه رنجبر نوشری

دوره 13، شماره 25 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2024.70709.2960

چکیده
  هدف اساسی مطالعه حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر حساسیت اضطرابی و همجوشی شناختی دانشجویان مبتلا به اختلال بدشکلی بدن بود. این مطالعه یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری مطالعه حاضر، در برگیرنده دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد املش در سال تحصیلی 1403-1402 بود. نخست، شرکت کنندگان با استفاده از ملاک ...  بیشتر

روانشناسی بالینی
مدل‌یابی معادلات ساختاری رابطه بین افکار مزاحم ناخواسته و علائم وسواسی جبری با توجه به نقش میانجی ارزیابی‌های شناختی، پاسخ‌های هیجانی و راهبردهای کنترل

صابره بهشتی مشهدی؛ حسین زارع

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 خرداد 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2024.71233.2976

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه‌ی ساده‌ ی نوع افکار مزاحم(درون زاد-واکنشی) با نشانه‌های وسواس فکری عملی، با توجه به نقش میانجی ارزیابی‌های شناختی، پاسخ‌های هیجانی و راهبردهای خنثی‌سازی در نمونه‌‌های غیر‌بالینی ایرانی بوده است. روش: بدین خاطر نمونه‌ای متشکل از جمعیت بهنجار شهر مشهد (509 کل، 346 زن، 163 مرد) با پرسشنامه افکار مزاحم پوردون ...  بیشتر

روانشناسی اجتماعی
تدوین مدل ساختاری پیش بینی شناخت اجتماعی براساس باورهای کاذب، ادراک شخصی و سوگیری انگیزشی با واسطه گری تئوری ذهن

علی مصطفائی؛ صادق شیربیگی پور

دوره 13، شماره 25 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2024.70561.2957

چکیده
  مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری پیش بینی شناخت اجتماعی براساس باورهای کاذب، ادراک شخصی و سوگیری انگیزشی با واسطه‌گری تئوری ذهن بود. روش: روش پژوهش توصیفی، همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه1 شهر ایلام در سال تحصیلی 401-1400 بودند که از بین آن ها 380 نفر به صورت نمونه ...  بیشتر

روانشناسی شناختی
تجارب آسیب‌‌زای دوران کودکی و کارکردهای اجرایی: نقش واسطه‌ای پردازش هیجانی

فاطمه فولادی؛ حسین زارع؛ پریا سادات معراجی سعید

دوره 13، شماره 25 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2024.71437.2983

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی بین تجارب آسیب‌‌زای دوران کودکی و کارکردهای اجرایی با نقش واسطه‌ای پردازش هیجانی بود. این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی و مدل معادلات ساختاری بود. جامعه‌ آماری پژوهش را تمامی دانشجویان شهر تهران تشکیل می‌داد که از این جامعه تعداد 270 نفر از دانشگاه الزهرا (س) با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ...  بیشتر

روانشناسی بالینی
اثربخشی برنامه پارادوکس درمانی بر کارکردهای رفتاری، تنظیم هیجان و عملکردهای مغزی به وسیله اف نیرز در درمان ترس از پرواز

طاهره لطفی زاده؛ میر شهرام صفری؛ حسین زارع؛ کامبیز پوشنه؛ محمد حسن آسایش

دوره 13، شماره 26 ، آذر 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2024.72457.3015

چکیده
  این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه پارادوکس درمانی بر کارکردهای رفتاری، تنظیم هیجان و عملکردهای مغزی به وسیله اف نیرز در درمان ترس از پرواز انجام شد. طرح پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون – پس‌‌‌‌آزمون با گروه آزمایش (آموزش پارادوکس درمانی) و یک گروه گواه (هر گروه 13 نفر) با آزمون پیگیری 1 ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش ...  بیشتر

روانشناسی اجتماعی
آزمون و مدل یابی عود اعتیاد زنان در رابطه با صفات تاریک شخصیت: نقش میانجی ادراک بار بودن و احساس تعلق خنثی

اکرم ملک زاده

دوره 13، شماره 25 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2024.71851.2999

چکیده
  هدف: عود اعتیاد موضوع چالش برانگیزی است که می‌تواند هزینه‌های متعدد فردی، اجتماعی و خانوادگی را به دنبال داشته باشد و ضرورت پرداختن به آنان بر هیچ‌کس پوشیده نیست. ازاین‌رو پژوهش حاضر با هدف آزمون و مدل‌یابی عود اعتیاد در رابطه با صفات تاریک شخصیت با نقش میانجی ادراک بار بودن و احساس تعلق خنثی در زنان انجام شد. روش: مطالعه حاضر توصیفی- ...  بیشتر

روانشناسی
اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر انعطاف‌پذیری ‌شناختی و تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی

علی اکبر شریفی؛ مژده برخورداری ناغانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 آبان 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2024.70750.2962

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر انعطاف‌پذیری ‌‌شناختی و تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی انجام شده است. این مطالعه از نوع نیمه‌آزمایشی بود که بر روی نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی شهر شهرکرد انجام شد. تعداد ۳۰ نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل به‌صورت تصادفی ...  بیشتر

روانشناسی اجتماعی
اثربخشی آموزش شایستگی اجتماعی_هیجانی بر ترس از ارزیابی منفی و علائم روان تنی نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست مراکز شبه خانواده

سید مجتبی عقیلی؛ نرگس صنعتیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 آبان 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2024.71019.2969

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش شایستگی اجتماعی_هیجانی بر ترس از ارزیابی منفی و علائم روان تنی نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست مراکز شبه خانواده انجام شد. طرح پژوهش نیمه آزمایشی به شیوه پیش آزمون_پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش کلیه نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست ساکن مراکز شبه خانواده شهر مشهد در سال 1402 بودند که تعداد ...  بیشتر

علوم اعصاب شناختی
بررسی اثر جهت‌گیری غالبیت اجتماعی بر تصمیم‌گیری در شرایط عدم‌اطمینان: یک مطالعه‌ی ERP

سعیده خسروی؛ سمیه حیثیت طلب؛ بیرجیت درنتل؛ رضا خسروآبادی؛ تورج هاشمی

دوره 13، شماره 25 ، خرداد 1403

https://doi.org/10.30473/sc.2024.72195.3007

چکیده
  جهت‌گیری غالبیت اجتماعی، که نشان‌دهنده تمایل فرد به پذیرش سلسله‌مراتب اجتماعی و برتری برخی گروه‌ها بر دیگران است، می‌تواند بر نحوه تصمیم‌گیری افراد در شرایط پیچیده و نامشخص تأثیر ‌گذارد. این پژوهش با هدف بررسی الگوهای عصبی و رفتاری مرتبط با تصمیم‌گیری تحت شرایط عدم‌اطمینان در افراد با جهت‌گیری غالبیت اجتماعی مختلف انجام شده ...  بیشتر

روانشناسی اجتماعی
بررسی اثربخشی شفقت درمانی بر سبک‌های هویت و سبک‌های حل مسئله دانش‌آموزان دبیرستانی

سعیده مختاری دزداب؛ خدیجه اعراب شیبانی

دوره 12، شماره 24 ، آذر 1402

https://doi.org/10.30473/sc.2025.71176.2973

چکیده
  پژوهش حاضر جهت بررسی اثربخشی شفقت درمانی بر سبک های هویت و سبک های حل مسئله دانش آموزان دبیرستانی انجام شده است. روش تحقیق حاضر شبه آزمایشی و از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر دربرگیرنده دانش آموزان مقطع متوسطه دوم دبیرستان ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر مشهد می باشد که در سال تحصیلی 1402-1401 در شهر مشهد ...  بیشتر