با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
روانشناسی
پیش بینی کندگامی شناختی بر اساس نظم جویی شناختی- هیجانی و توانایی شناختی با متغیر واسطه ای بار شناختی

حسین زارع؛ علی مصطفائی؛ مهدیه رحمانیان؛ پریناز سلمانی سابق امیرخیزی

دوره 12، شماره 23 ، خرداد 1402

https://doi.org/10.30473/sc.2023.66864.2845

چکیده
  مقدمه: کندگامی شناختی، از اختلال‌های جدیدی که به طور جدی در روان شناسی شناختی مورد توجه قرار گرفته است و می-تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی باشد. از این رو، هدف این پژوهش تدوین مدل ساختاری تبیین کندگامی شناختی بر اساس نظم جویی شناختی- هیجانی و توانایی شناختی با متغیر واسطه‌ای بار شناختی در کودکان بود. روش پژوهش همبستگی و از نوع مدل یابی ...  بیشتر

روانشناسی
بررسی رابطه کارکردهای اجرایی و قضاوت اخلاقی با میانجی‌گری نظریه ذهن کودکان 9 تا 11 ساله شهر ایلام

آسیه مرادی؛ کامران یزدانبخش؛ زهرا مهدیان

دوره 12، شماره 23 ، خرداد 1402

https://doi.org/10.30473/sc.2023.69269.2919

چکیده
  هدف: کارکردهای اجرایی نقش مهمی در توسعه نظریه ذهن دارند. نظریه ذهن نیز در توانایی کودکان برای درک و تفسیر رفتار دیگران نقش اساسی دارد. همچنین رابطه مثبتی بین کارکردهای اجرایی و نظریه ذهن با قضاوت اخلاقی وجود دارد. ازین رو در پژوهش حاضر، هدف بررسی رابطه بین کارکردهای اجرایی و قضاوت اخلاقی با توجه به نقش میانجی نظریه ذهن است.روش: این مطالعه ...  بیشتر

روانشناسی
ارتباط هم جوشی شناختی و پردازش هیجانی با پریشانی روانشناختی در نوجوانان

پویان عزتی زاده؛ مهناز شاهقلیان؛ محمد حسین عبداللهی؛ علی شهباز قزوینی

دوره 12، شماره 23 ، خرداد 1402

https://doi.org/10.30473/sc.2024.69564.2934

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط هم‌جوشی شناختی و پردازش هیجانی با پریشانی روانشناختی در نوجوانان بود. این پژوهش از نظر ماهیت، بنیادی و از منظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تمامی نوجوانان پسر شهر ماهدشت از توابع شهرستان کرج بود. 280 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های پریشانی روانشناختی کسلر و همکاران (2002)، ...  بیشتر

روانشناسی
ارتباط اجتماعی خردمندانه؛ بازتعریف مفهوم ارتباط در فرهنگ ایرانی مبتنی بر شاهنامه فردوسی

فضل الله حسنوند؛ کامران شیوندی چلیچه؛ فریبرز درتاج؛ علی دلاور؛ اسماعیل سعدی پور

دوره 11، شماره 22 ، آذر 1401، ، صفحه 25-36

https://doi.org/10.30473/sc.2023.67172.2861

چکیده
  این پژوهش با هدف بازتعریف مقهوم ارتباط در ایران تحت عنوان ارتباط اجتماعی خردمندانه مبتنی بر شاهنامه فردوسی به انجام رسید . این تحقیق از نظر هدف، بنیادی و بر اساس ماهیت تحقیق و گردآوری داده‎ها، کیفی مبتنی بر روش داده‌بنیاد بود. با توجه به هدف پژوهش، بیت، به عنوان واحد تحلیل در نظر گرفته شد. جامعه آماری شامل متن کامل شاهنامه فردوسی ...  بیشتر

روانشناسی
ارائه ی مدل علی انعطاف پذیری شناختی و اعتیاد به شبکه های اجتماعی : نقش واسطه ای خودکارآمدی ، بهزیستی روانشناختی و همدلی شناختی در بین دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز

سمیه نگهداری؛ محمد حسن صیف

دوره 11، شماره 22 ، آذر 1401، ، صفحه 53-65

https://doi.org/10.30473/sc.2023.66356.2828

چکیده
  مقدمه: هدف این تحقیق ارائه مدل علی انعطاف پذیری شناختی بر اعتیاد به شبکه های اجتماعی: نقش واسطه ای خودکارآمدی، بهزیستی روانشناختی و همدلی شناختی می باشد. روش : روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز بودند که تعداد کل آنها 68152نفر می باشد که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند حجم نمونه ...  بیشتر

روانشناسی
پیش بینی پذیرش واکسن کووید-۱۹ بر اساس ویژگی های شخصیتی، رفتارهای خود مراقبتی و سرمایه اجتماعی

ساهره فاضلی؛ یداله زرگر؛ ایران داودی؛ سید اسماعیل هاشمی

دوره 11، شماره 22 ، آذر 1401، ، صفحه 67-79

https://doi.org/10.30473/sc.2023.67389.2871

چکیده
  مقدمه: واکسن نقش مهمی در جلوگیری از مرگ و میر در اثر بیماریهای عفونی دارد. هدف از مطالعه حاضر پیش‌بینی پذیرش واکسن کووید-19 بر اساس ویژگی شخصیتی، رفتار خود مراقبتی و سرمایه اجتماعی بود. روش: توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان اداره آموزش پرورش اهواز است. حجم نمونه براساس فرمول تاپاچیک و فیدل حداقل 169 ...  بیشتر

روانشناسی
تدوین مدل ساختاری فرسودگی شغلی بر اساس تکنو استرس، با توجه به نقش میانجی ویژگی‌‏های روان‌‏شناختی (تعهدسازمانی و حمایت اجتماعی ادراک شده) بر معلمان در زمان تدریس‌‏های مجازی دوران شیوع کووید19

شکوفه موسوی؛ محمودرضا شاهسواری؛ مائده گل نیا

دوره 11، شماره 22 ، آذر 1401، ، صفحه 81-90

https://doi.org/10.30473/sc.2023.68453.2901

چکیده
  مقدمه: فرسودگی شغلی معلمان ناشی از تکنواسترس یا استرس تکنولوژی در زمان تدریس‌‏های مجازی دوران شیوع کووید ۱۹ از جمله آسیب‌‏های نوین جامعه جهانی به حساب می‌‏آید. هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری فرسودگی شغلی بر اساس تکنواسترس با نقش واسطه‌‏ای ویژگی‌‏های روانشناختی تعهد سازمانی و حمایت اجتماعی ادراک شده بود. روش تحقیق: ...  بیشتر

روانشناسی
مقایسه ذهن آگاهی، طرحواره های ناسازگار اولیه و همجوشی شناختی در زنان با و بدون تعارض زناشویی

سونا عسگرزاده؛ مجید برادران؛ فرزانه رنجبر نوشری

دوره 11، شماره 22 ، آذر 1401

https://doi.org/10.30473/sc.2023.69092.2913

چکیده
  تعارض زناشویی می تواند به اختلال در روابط بین فردی منجر شود و زمینه ساز بروز مشکلاتی در خانواده باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه ذهن آگاهی، طرحواره های ناسازگار اولیه و همجوشی شناختی در زنان با و بدون تعارض زناشویی بود. این مطالعه، یک پژوهش توصیفی از نوع علّی- مقایسه ای است. جامعه آماری پژوهش شامل زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره ...  بیشتر

روانشناسی
تدوین مدل رفتارهای جامعه پسند بر اساس نیازهای بنیادین روان‌شناختی با نقش واسطه ای اعتیاد به بازی های آنلاین

ابوالقاسم یعقوبی؛ سحر محمدی؛ مریم آسوده

دوره 11، شماره 21 ، خرداد 1401، ، صفحه 119-130

https://doi.org/10.30473/sc.2023.66678.2840

چکیده
  هدف پژوهش حاضر آزمون مدل پیشنهادی رفتارهای جامعه‌پسند بر اساس نیازهای بنیادین با نقش واسطه‌ای اعتیاد به بازی‌های آنلاین بود. روش پژوهش، همبستگی - از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا همدان در سال تحصیلی 1401-1400 بود که نمونه‌ای به حجم 388 نفر با استفاده از روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل ...  بیشتر