با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
مقاله پژوهشی
اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر رویکرد امید درمانی بر افسردگی مادران کودکان دارای معلولیت جسمی حرکتی

امین رفیعی پور

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1398، صفحه 1-1

https://doi.org/10.30473/sc.2019.42110.2268

چکیده
  مقدمه: این پژوهش ‌با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر رویکرد امید درمانی بر افسردگی مادران کودکان دارای معلولیت جسمی حرکتی صورت گرفت. روش: پژوهش حاضر آزمایشی از نوع پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون، با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران کودکان دارای معلولیت جسمی حرکتی بود. با روش نمونه­ گیری در دسترس 30 نفر از بین این افراد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقایسه اثربخشی برنامه‬ های آموزشی مدیریت خشم و تنظیم هیجان بر شناخت اجتماعی زندانیان دارای اختلال انفجار خشم متناوب

مهدی غریب پور؛ بهمن اکبری؛ عباس ابوالقاسمی

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1398، صفحه 20-30

https://doi.org/10.30473/sc.2019.43687.2300

چکیده
  مقدمه:پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی برنامههای آموزشی مدیریت خشم و تنظیم هیجان بر شناخت اجتماعی زندانیان دارای اختلال انفجار خشم متناوب انجام شده است. روش: طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی است. نمونه پژوهش شامل 54 زندانی مبتلا به اختلال خشم انفجاری متناوب بود که بر اساس پرسشنامه اختلال خشم انفجاری متناوب کوکارو و همکاران و مصاحبه بالینی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر آموزش نظریه ی ذهن در ارتقاء نظریه‌ی ذهن و بهبود مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان پسر مبتلا به اختلال ارتباط اجتماعی (پراگماتیک)

محمد نریمانی؛ عباس اصغری شربیانی

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1398، صفحه 30-40

https://doi.org/10.30473/sc.2019.45020.2333

چکیده
   مقدمه:اختلال ارتباط اجتماعی اختلالی عصبی ـ رشدی است که در همسایگی اختلال اتیسم قرار داشته و مشکلاتی را در زمینه تعاملات مناسب اجتماعی به وجود می­آورد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش نظریه­ ذهن در بهبود نظریه­ ذهن و مهارت­های اجتماعی دانش ­آموزان مبتلا به اختلال ارتباط اجتماعی بود.روش:پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثرناپذیری تصمیم های اخلاقی از دلیل های منطقی

ابراهیم احمدی

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1398، صفحه 40-50

https://doi.org/10.30473/sc.2019.42236.2274

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر دلیل­های منطقی بر تصمیم­گیری ­های اخلاقی انجام گرفته است. روش: بدین منظورفراخوان شرکت در پژوهش به 75000 نشانی ایمیل ساکنان شهر تهران و حومه فرستاده شد که 765 نفر داوطلب شرکت در این پژوهش شدند. ابزار پژوهش یک دوراهی اخلاقی بود. در یک طرح آزمایشی از آزمودنی ­ها خواسته شد که بگویند اگر در این دوراهی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش تجربه تعامل فرا اجتماعی، تعامل فرا اجتماعی و گسستگی فرا اجتماعی در پیش بینی پرستش افراد مشهور

رضا شباهنگ؛ محمد علی بشارت؛ فرزین باقری شیخانگفشه؛ منیژه فیروزی؛ عباس رحیمی نژاد

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1398، صفحه 50-60

https://doi.org/10.30473/sc.2019.42508.2278

چکیده
  مقدمه:با گسترش فرهنگ افراد مشهور، متخصصین صحبت از یک گرسنگی واقعی در مورد افراد مشهور و مباحث مرتبط با آن­ها می­زنند که در این بین، پیوستگی­ های فرا اجتماعی می­توانند نقش مهمی در پرستش افراد مشهور ایفا کنند. از این رو، مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش تجربه تعامل فرااجتماعی، تعامل فرااجتماعی و گسستگی فرااجتماعی در پیش بینی پرستش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
هنجاریابی و بررسی روایی مقیاس استرس دبیرستان برای دانش آموزان مقطع متوسطه

علی مصطفائی؛ اکبر رضائی؛ مریم گوران

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1398، صفحه 60-70

https://doi.org/10.30473/sc.2019.42131.2269

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی و بررسی روایی مقیاس استرس دبیرستان بارنت و فانشاو(1997) انجام شد. روش: روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی به شمار می رود و نوع پژوهش از نظر هدف در زمرة پژوهش های توسعه ای محسوب می شود.  مقیاس استرس دبیرستان برروی 445 دانش آموز و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر(1979) بر روی 150 دانش آموز دختر و پسر دبیرستانی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تبیین خودشناسی بر اساس مولفه‌های باورهای معرفت‌شناختی و صفات شخصیت

آرزو وحید؛ داود معنوی پور

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1398، صفحه 70-80

https://doi.org/10.30473/sc.2019.47519.2407

چکیده
  مقدمه:این پژوهش باهدف تبیین خودشناسی براساس مولفه­ های باورهای معرفت­ شناختی و صفات شخصیت انجام گرفت. روش: طرح تحقیق در این پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه­ های (سراسری، آزاد، علمی-کابردی و غیرانتفاعی) شهرتهران درسال تحصیلی97- 1396بود. بدین منظور، تعداد 400 نفرازدانشجویان، به  شیوه نمونه­ گیری خوشه­ای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدل ارتباط دیدگاه گیری اجتماعی و خودکنترلی با شخصیت جامعه پسند با نقش واسطه ای همدلی عاطفی

ستار صیدی؛ حمزه احمدیان؛ مجید صفاری نیا

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1398، صفحه 80-90

https://doi.org/10.30473/sc.2019.40213.2196

چکیده
  مقدمه: رابطه دیدگاه گیری اجتماعی و خود کنترلی با شخصیت جامعه پسند از موضوعات قابل توجه است.پژوهش حاضر  با هدف بررسیمدل ارتباط دیدگاه گیری اجتماعی و خود کنترلی با شخصیت جامعه پسند با نقش واسطه ای همدلی عاطفی انجام شد. روش: طرح پژوهش جزء تحقیقات توصیفی- همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی­ معلمان شاغل در مدارس ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر علایم وسواس، نشخوار فکری و اجتناب شناختی بیماران زن مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی

بهناز خیری؛ سید رضا میر مهدی؛ شهلا اکوچکیان؛ حسن حیدری؛ سید علی آل یاسین

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1398، صفحه 90-100

https://doi.org/10.30473/sc.2019.45046.2334

چکیده
  مقدمه: هدف پژوهش حاضر اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر علایم وسواس، نشخوار فکری و اجتناب شناختی بیماران زن مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی بود. روش: به منظور انتخاب شرکت کننده گان پژوهش، از بین بیمارانی که به مراکز مشاوره شهر اصفهان در سال 1397 مراجعه  کردند، 20 نفر بیمار مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر آموزش حل مساله بر ابعاد راهبردهای مقابله با استرس و مسئولیت پذیری دانشجویان

نسیم سعید

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1398، صفحه 100-120

https://doi.org/10.30473/sc.2020.47592.2411

چکیده
  مقدمه: هدف از این تحقیق تعیین تأثیر آموزش حل مسئله بر راهبردهای مقابله بر استرس و مسئولیت­پذیری دانشجویان است. روش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش نیمه آزمایشی با گروه شاهد و آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون ـ پس آزمون است. جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویان کارشناسی آموزش از دور است که با روش نمونه ­گیری در دسترس 40 نفر ...  بیشتر