با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
مقاله پژوهشی
تاثیرآموزش راهبردهای نظم جویی هیجان در قضاوت اخلاقی با توجه به ظرفیت حافظه کاری

طیبه شاهمرادی فر؛ محمدحسین عبداللهی عبداللهی؛ جعفر حسنی

دوره 3، ویژه نامه ، اسفند 1393، صفحه 7-30

چکیده
  هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر آموزش نظم‌جویی هیجان در قضاوت اخلاقی با توجه به ظرفیت حافظه کاری بود. بدین منظور، 158 نفر (45 مرد و 113 زن) از دانشجویان دانشگاه خوارزمی در این مطالعه شرکت کردند. تمام شرکت-کنندگان با استفاده از شاخص حافظه کاری مورد ارزیابی قرار گرفتند و بر اساس نمرات انتهایی توزیع دو گروه با ظرفیت حافظه کاری بالا و پایین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر القای هیجان روی نشانگر های زیستی حرکتی کاربر رایانه «دیدگاه محاسبات احساسی »

حسین زارع؛ احمد علیپور؛ هومن ملاح زاده

دوره 3، ویژه نامه ، اسفند 1393، صفحه 31-43

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر هیجان بر نشانگان زیستی ـ حرکتی کاربران رایانه صورت گرفته است تا از طریق آن رایانه بتواند به وسیله این نشانگان زیستی ـ حرکتی، هیجان کاربر خود را تقریب زده و با او بهتر تعامل کند. هر چند روش این تحقیق محاسبه احساسی خالص نیست؛ اما یک الگوی تقریبی مناسب برای دسته­بندی هیجان، بر اساس نشانگان زیستی ـ حرکتی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوة شناختی رفتاری بر تغییر نگرش خرده مقیاس‌های اختلالات خوردن دانش‌آموزان دختر

پریسا اقاگدی؛ احمد اعتمادی

دوره 3، ویژه نامه ، اسفند 1393، صفحه 44-58

چکیده
  مقدمه: این مطالعه به منظور اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی ـ رفتاری بر تغییر نگرش خرده مقیاس‌های اختلالات خوردن دانش‌آموزان دختر طراحی و انجام شد. روش:روش پژوهش نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل و اجرای پیش آزمون ‌ـ ‌پس آزمون بود. نمونه آماری متشکل از 20 نفر بودند (10 نفر گروه آزمایش و 10 نفر گروه کنترل) که با روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر بازی های ویدیویی کنشی (اکشن) بر توجه انتخابی بینایی کودکان نارساخوان

محمد اورکی؛ شیما حیدری

دوره 3، ویژه نامه ، اسفند 1393، صفحه 59-70

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازی‌های ویدیویی کنشی (اکشن) بر توجه انتخابی بینایی کودکان نارساخوان انجام گرفت. روش: در این پژوهش که از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون ـ پس­آزمون با گروه کنترل بود، از میان دانش­آموزان پسر نارساخوان ٩ تا ١١ ساله مراجعه­کننده به مرکز ویژه ناتوانی‌های یادگیری شهرستان تهران در سال تحصیلی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر مهارت حل مسئله اجتماعی دانش آموزان

مهدی عرب زاده؛ پروین کدیور؛ علی دلاور

دوره 3، ویژه نامه ، اسفند 1393، صفحه 71-82

چکیده
  مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر مهارت حل مسأله اجتماعی دانش آموزان بود. روش: جامعه پژوهش حاضر شامل 1573 دانش آموز پسر سال اول دبیرستان بود که در سال تحصیلی 90-89 در مدارس دولتی شهر کرج مشغول به تحصیل بودند. بدین منظور از جامعه یاد شده با توجه به هدف تحقیق، نمونه ای به حجم50 نفر( 25 نفر گروه کنترل و 25 نفر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر ارتقاء سطوح نظریه ذهن کودکان

فاطمه دهقان؛ کامران یزدانبخش؛ خدامراد مومنی

دوره 3، ویژه نامه ، اسفند 1393، صفحه 83-96

چکیده
  مقدمه:نظریه ذهن یکی از مهمترین مباحث شناخت اجتماعی می باشد و از آنجا که پیش نیازی برای درک محیط اجتماعی و درگیری در رفتارهای اجتماعی رقابت آمیز است، در عرصه  روان شناسی مورد توجه قرار گرفته است. در این راستاهدف اساسی پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر ارتقاء سطوح نظریه ذهن کودکان بود. روش: پژوهش از نوع پژوهش های آزمایشی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رابطه بین سوگیری شناختی متمرکز بر خود و مسئولیت پذیری با سازگاری اجتماعی زنان

مرتضی ترخان؛ قاسم احمدی لاشکی

دوره 3، ویژه نامه ، اسفند 1393، صفحه 97-108

چکیده
  مقدمه: این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین سوگیری شناختی متمرکز بر خود و مسئولیت­پذیری با سازگاری اجتماعی زنان مبتلا به تعارضات زناشویی انجام پذیرفت. روش: روش تحقیق از نوع همبستگی، نمونه این پژوهش 95 نفر از زنان مبتلا به تعارضات زناشویی بودند که از طریق نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق عبارت بودند از پرسشنامه­های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رابطه راهبردهای یادگیری و سبک های اسناد با مسئولیت پذیری

سید مجتبی عقیلی؛ الهه سادات نصیری

دوره 3، ویژه نامه ، اسفند 1393، صفحه 109-125

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضربا هدف تعیین رابطه راهبردهای یادگیری و سبک های اسناد با مسؤولیت پذیری صورت گرفته است. روش: بدین منظور، از میان 7690 دانش‌آموز دختر مقطع متوسطه تعداد 364 نفر به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب گردید. جهت جمع آوری  داده ها از پرسشنامه­های راهبردهای یادگیری، سبک های اسنادو پرسشنامه سنجش میزان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تعامل سبک های شناختی با دست برتری در دانشجویان پیام نور: تلویحاتی برای طراحی روش تدریس در نظام آموزش از راه دور

زیبا برقی ایرانی؛ احمد علی پور

دوره 3، ویژه نامه ، اسفند 1393، صفحه 126-140

چکیده
  مقدمه: امروزه برای بررسی تفاوت­های فردی افراد به ­سبک­های شناختی آنان توجه بسیاری می­شود. سبک­شناختی، روش­های انفرادی یادگیرنده است که برای پردازش اطلاعات به­هنگام یادگیری مفاهیم جدید مورد توجه قرار می­گیرند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک­های شناختی گریگوریک با دست برتری در دانشجویان کارشناسی دانشگاه پیام نور و ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی رابطه خود میان بینی با سازگاری اجتماعی دانشجویان

علیرضا آقایوسفی؛ حسین زارع؛ سمیه پوربافرانی

دوره 3، ویژه نامه ، اسفند 1393، صفحه 141-152

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه خود میان بینی با سازگاری اجتماعی دانشجویان انجام شده است. روش: در این مطالعه از نوع همبستگی 308 دانشجوی دانشگاه پیام نور(به تفکیک 158 زن و 150 مرد) از بین دانشجویان دانشگاه پیام نور، ‌به روش نمونه گیری طبقه‌ای در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه‌های افسانه پردازی شخصی و خیال پردازی (1967) برای سنجش خود میان ...  بیشتر